همایش ملی بهره‌وری ایران اول خرداد همزمان با روز ملی بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، وزرای نیرو و کار و جمعی از مقام‌های دولتی، متخصصان و کارشناسان حوزه بهره‌وری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان ملی بهره‌وری ایران، در ابتدای این مراسم میر سامان پیشوائی گفت: حداقل از منظر نظام حکمرانی کشور برعکس آنچه همه می‌گویند که دولت یا نظام حکمرانی باید بهره‌وری را ارتقاء دهند، معتقدم نظام حکمرانی فقط باید یک مداخله کلیدی در حوزه بهره‌وری انجام دهد و آن این است که بهره‌وری را به‌صرفه کند. به‌عنوان مثال، تا زمانی که هزینه گاز مصرفی پالایشگاهی از آب معدنی ارازن‌تر باشد، چطور می‌توان توقع داشت که مدیر آن، برای ارتقای بهره‌وری در کارخانه خود سرمایه‌گذاری کند.

در ادامه میثم لطیفی با بیان اینکه ناموس طبیعت بهره‌ور است و گاهی با ندانم‌کاری‌های خود غیربهره‌ور عمل می‌کنیم، اظهار کرد: گمان می‌کنیم بهره‌وری وظیفه دیگران است در حالی که همه می‌توانیم بهره‌ور باشیم. هر فردی چه در بخش دولتی و چه غیردولتی مکلف است که در مسیر ارتقای بهره‌وری گام بردارد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، افزود: موضوع بعدی که باعث شده مفهوم بهره‌وری تقلیل یابد، این است که فکر می‌کنیم بهره‌وری باید فقط در حوزه‌های کلان اتفاق بیفتد، در حالی که بهره‌وری هم در  تصمیمات راهبردی باید مدنظر قرار گیرد و هم در سطح خرد و امور روزمره نیز مورد توجه باشد.

همچنین علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو با ارائه تعریفی از مفهوم بهره‌وری، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که سال‌هاست با آن دست به گریبان هستیم، مسئله ناترازی انرژی است، انرژی مهم‌ترین محرک اقتصاد هر کشوری است و عدم بهره‌وری در آن می‌تواند موتور اقتصاد کشور را دچار اختلال کند.

در این همایش یک روزه، آیین اختتامیه رویداد نوآوری بهره‌ور حوزه حمل‌و‌نقل و کشاورزی و آیین تقدیر از برگزیدگان نشان ملی بهره‌وری ایران نیز برگزار شد. برگزاری سه نشست تخصصی با موضوعات «بهره‌وری انرژی»، «بهره‌وری منابع انسانی» و «تأثیر بهره‌وری در مهار تورم و رشد تولید» با حضور نخبگان هر یک از حوزه‌ها هم از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

شایان ذکر است، در ادامه این همایش، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان ملی بهره‌وری ایران و سازمان تأمین‌اجتماعی کشور با هدف ارتقای بهره‌وری در شرکت‌ها و موسسات تابعه تامین اجتماعی منعقد شد.

در این رویداد مدیرعامل شرکت راهبردی توسعه بهره‌وری ققنوس جناب آقای دکتر پیام رضایی نسب به همراه جناب آقای دکتر شاهین غازی بیات رییس هیئت مدیره شرکت به عنوان مهمانان ویژه حضور داشتند.